كائـــــن
٠٥‏/٠٣‏/٢٠٠٧
التعليم ...الحلقة الاولى


بسم الله الرحمن الرحيم
كما وعدتكم بحلقات عن التعليم , انظر بها على التعليم و أحواله و أحاول وضع حلول بسيطة ربما ليست مقامة على اسس علمية ولا أعلم إن كان من الممكن تنفذيها أم لا
و لكنها محاولة .


و نبدء بالحلقة الاولى



المفترض أن كلمة طالب مشتقة من الفعل طلب أى أننا نطلب العلم (يا حلاوه يا حلاوه )
المهم , فى مصر غير كده , معظمنا و انا منهم دخلنا المدارس مش عشان نطلب العلم
طب دخلنا ليه تقدر تقول أى سبب غير طلب العلم , ممكن عشان اهلنا دخلونا او عشان الناس كلها بتدخل مدارس اشمعنى احنا يعنى ؟
دى مش مشكلة كبيرة , يعنى طالما دخلنا المدرسة و احنا مش عارفيين ليه طب يفهمونا بعد كده , يقولنا , مش يسيبونا كده و خلاص

اى نظام تعليمى ناجح بيكون اعتماده بنسبه كبيره على المراحل الاولى اى التعليم الابتدائى و الحضانه و ما قبلهم من تعاليم يجب ان يعلمها الاباء للابناء
نسأل نفسنا بقا سؤال ; احنا فين من ده كله !!!!
الاجابه معروفة طبعا
طبعاً كل ده مش ذنب الطلاب , هما لم يخطيئوا فى شيئ لكن نتيجه خطأ الاخريين سياتى يوماً و يقوم الطلاب بارتكاب نفس الاخطاء لجيل اخر .
قولت فى البدايه انى هحاول اقدم حلول , على قدى طبعا
اولا لازم نرجع الكتاتيب من تانى و مش فى القرى بس لأ فى المدن كمان
مش شرط تكون بنفس الشكل اكيد التطور هيأثر بس الاهم انها تكون بنفس المضمون
مش عاوزيين حاجه اسمها حضانه , ده من خلال خبرتى المتواضعه فى مجال الحضانه و انى مريت على حوالى 4 او 5 حضانات مختلفه فى زمن قصير و كانت اطول كده قعدتها فى حضانه واحده هى شهر و بعض الشهر
المهم , هما الحمد لله قاموا بالواجب و خلوا الابتدائى ست سنين كفايه , حلو اوى
بس يعدلوا المناهج اللى بيقدموها للطلاب مش اى حاجه و خلاص
طبعا بعد الطالب ما يقعد مثلا سنتين تلاته فى الكُتاب هياثر عليه و على سلوكياته
هيكون اتشكل شويه من جوا بس محتاج تدعيم اكتر
ده دور الابتدائى , دروس التربيه الاسلاميه مش ممكن تكون بالشكل اللى بنشوفه
مش ممكن تكون هامشيه ابدا , دى لازم تكون اساسيه و اساس لاجتياز اى مرحله
يبدأوا فى تعاليم الطلاب اساس دينهم , القيم و المبادئ اللى نتعامل بيها
متكانش الحصه مجرد ان المدرس يدخل يقرأ بعض الايات و الطلاب يرددون ورائه و هم لا يعلمون ما يقولون و لابد ان يحفظوا حتى لا تنالهم عصا الاستاذ فى الحصه القادمه
و طبعا الاهتمام بالمواد الباقيه مثل تعلم اساسيات الحساب و اللغه و قليلا من مبادئ العلوم الملموسه فى واقعنا
و للحديث بقية
ابقوا معنا
posted by Mohammed2050 @ ١٠:١٣ م  
4 Comments:
  • At ١٦ مارس ٢٠٠٧ في ٣:٠٦ ص, Anonymous غير معرف said…

    عشان كده يا محمد كنت رافض فكرة دخولك الهندسة جيجيج


    للاسف واقع مرير يا محمد ربنا يستر

     
  • At ٢٠ أبريل ٢٠٠٧ في ١٢:٢٨ ص, Blogger Mohammed2050 said…

    هههههههههههه
    ماشى يا كربم
    نورت كالعاده :)

     
  • At ٤ مايو ٢٠٠٧ في ٣:٠٠ م, Blogger Unknown said…

    انا معاك ان التعليم عندنا ضايع ولكن ايه رايك لو تكون الحضانة بدل ما نلغيهايكون فيها الدراسة بكل الامكانيات لقدرات الطفل وان التعليم فى المرحلة الابتدائية يقتصر على تنمية مواهب الطفل اللى اكتشفناها فى الحضانة بدل ما اخلية يقعد سنتين يلعب على المراجيح وبعد كده اعذبة فى اول سنواته فى ابتدائى بعربى وحساب و....الخ
    وممكن مع التنمية للمواهب فى الابتدائى اديلة اسايات فى كل المواد ما هو لو الطفل ده هيطلع مهندس مش هتفيده قواعد النحو والصرف نديلة اللى هيفيده بزيادة بس منقطعش فى باقى العلوم التانية ولما يكبر ويعدى ابتدائى نبقى نديلة اسايات فى العلوم التانية يقدر يفهم العالم حواليهيا ريت اسمع رايك فى الاقتراح ده

     
  • At ٩ سبتمبر ٢٠٠٧ في ٣:٢٦ م, Blogger me said…

    موضوع واقعى

     
إرسال تعليق
<< Home
 
About Me

Name: Mohammed2050
Home: Cairo, Egypt
About Me: انسان عادى جدا بس معرفش كتير عن نفسى !!
See my complete profile
كــلام x كــلام
الارشيــف
مواقـــع
مدونــات x مدونــين
الساعة الان

رقمك كام

free web counter

I Pod
Powered by

BLOGGER